Situácia okolo pandémie koronavírusu sa mení z dňa na deň a nikto nevie povedať, ako to bude po celej pandémii vyzerať. Avšak to, že sa bude meniť pracovné prostredie, je už teraz jasné. Pozreli sme sa na to, ako to bude vyzerať.
Zmena pracovného prostredia
Pri rýchlom nástupe koronavírusu už pri prvej vlne sa zamestnanci, ktorí pracujú prevažne na počítači presunuli domov a začali pracovať na tzv. home office. Tento rýchly krok a práca z domu sa niektorým páči a vedeli by si takto predstaviť pracovať už navždy, no iným pracovanie z domu nevyhovuje.
Pracovné podmienky
Nevýhoda pracovania z domu je v tom, že nie každý má priestor, aby si jednu izbu vyčlenil len ako kanceláriu. Ďalšou nevýhodou je množstvo ľudí v domácnosti. Práve počas prvej vlny, kedy boli doma všetky deti a všetci, ktorí nepracovali, to pre mnoho zamestnancov bolo ťažké a nevedeli sa sústrediť na prácu. Rovnako, ak je niekto zvyknutý pracovať na pracovných počítačoch, ktoré teraz doma k dispozícií nemá, môže to byť problém. Problémom môže byť aj vyčlenenie si pracovného času, čas obeda, čas začatia a ukončenia práce. Medzi problém pracovania z home officu môžeme určite zaradiť aj zdravie zamestnanca. Hoci to nie je momentálny problém, ale pri zlom sedení na nesprávnej stoličke, poprípade zlej výške pracovného stola, môžu nastaviť zdravotné problémy, ktoré sa preukážu až časom. Ako problém považujeme aj komunikáciu s ďalšími zamestnancami, poprípade so zamestnávateľom. V prípade, že je firma zvyknutá pracovať v open space, môže pociťovať problém v pomalej komunikácií cez internet.
Bude sa meniť legislatíva?
Ak by takto mali pracovať ľudia po celý čas pandémie, mala by nastať zmena v legislatíve. Pozrime sa, čo všetko by sa malo prehodnotiť. Síce nie každý dodržiava vymedzený pracovný čas, ale kto by kontroloval zamestnanca, že má odrobené toľko, koľko má mať? Ako by sa zmenila legislatíva, ktorá sa zameriava na pracovné úrazy, keby sa zranil zamestnanec pracujúci doma? Kto by bol zodpovedný za zariadenie kancelárie doma? Bol by zamestnávateľ zodpovedný aj za rýchlosť internetu, poprípade platenie dát zamestnancovi? Je viacero odvetví, ktoré by sa museli kvôli práci z domu zmeniť.
Pracovné prostredie po pandémii
Pri práci na home office zamestnanci zistili, že tráviť 8 hodín 5 dni v týždni len zaberá čas, a preto by sa mohlo pracovné prostredie pre nich zmeniť na štvordňové. Budúcnosť by sa mohla zmeniť na striedavú prácu v office a na prácu z domu. Dôležité bude aj rýchle pripojenie na internet, ak by išlo o prácu z domu. Rovnako sa môže zmeniť aj štandardné školenie a prejde sa tým na e-learning, ako je to momentálne u všetkých študentoch. Tým pádom sa môže zmeniť aj dizajn kancelárií, kedy sa prejde na videokonferencie. Tiež sa aktuálne open space v kanceláriách môžu zmeniť na priestory, ktoré budú určené pre zamestnancov rovnakého oddelenia, aby v jednej miestnosti nebolo naraz viac ako 6 ľudí, čím sa zamedzí prípadným klasickým nákazám.
Je len otázkou času, koľko ľudí z tých, ktorí pracujú na home office si na prácu zvyknú a komu to začne prekážať. Následne sa určí aj to, ako jednotlivé firmy po pandémii budú pracovať a ako sa ich pracovné prostredie zmení.